torstai 22. joulukuuta 2016

Learning Catalytics - interaktiivinen opiskelijapalautetyökalu



Syksy on ollut niin kiireinen, että vasta nyt on aikaa kirjoittaa Learning Catalytics (LC)-sovellusksesta, jota käytin kemian perusteet 2 (KP2)-opintojaksolla. LC on interaktiivinen opiskelijapalautetyökalu, jonka avulla on mahdollista saada reaaliaikaisia palautetta opiskelijoiden osaamisesta. Se antaa opettajalle käsityksen siitä, mitä opiskelijat osaavat ja missä heillä on vaikeuksia tai väärinymmärryksiä ja siten vaikeimmat asiat voidaan ottaa tarkempaa käsittelyyn luennolla. LC on työkalu, jolla voidaan aktivoida opiskelijoita ja parantaa vuorovaikutusta. Sovelsin luennoilla vertaisohjaus- eli peer instruction –menetelmää, jossa opiskelijat ensin vastasivat Learning Catalytics –sovelluksella esitettyyn kysymykseen ensin itsenäisesti ja sen jälkeen, jos kysymys osoittautui haastavaksi, kysymyksestä keskusteltiin vielä pareittain tai pienissä ryhmissä. Osallistuin myös itse keskusteluihin. Tavoitteena oli vertaiskeskustelun aikaansaaminen, mikä tutkitusti tehostaa oppimista.  Käsitykseni mukaan opiskelijat (ainakin suurin osa) tulivat luennoille valmistautuneina eli he olivat katsoneet videoluennot ja tehneet niihin liittyvät ennakkotehtävät.

LC –sovellus on mielestäni toimi hyvin ja sillä oli mahdollista esittää monipuolisemmin erilaisia kysymys- ja tehtävätyyppejä kuin esimerkiksi Socrativella. Erilaisten valinta- ja sanallisten tehtävien lisäksi sillä voi kysyä erilaisia piirtämistehtäviä. Itse käytin paljon Image upload -tehtäviä, joihin opiskelijat vastaavat ottamalla omasta vastauksestaan (esim. piirroksestaan) kuvan ja lähettämällä sen LC- sovellukseen, josta näen opiskelijoiden vastaukset reaaliaikaisesti. Kierrän myös opiskelijoiden joukossa keskustelemassa ja antamassa vihjeitä, mikäli kysymys on ollut haastava. Tehtävien ja kysymysten laatiminen sovelluksella on helppoa ja lisäksi käytettävissä on laaja kirjasto Pearsonin omia ja muiden opettajien järjestelmään tallentamia tehtäviä ja kysymyksiä. Ainakin orgaanisesta kemiasta oli käytettävissä laaja kysymyskirjasto.
Learning Catalytics-sovelluksen kysymystyyppejä.


Esimerkki Learning Catalytics -kysymyksestä ja sen vastausjakaumasta.

LC-sovellukseen opiskelijoiden on ensin rekisteröidyttävä. Rekisteröitymisen jälkeen sovelluksen käyttäminen on helppoa. Oppitunnin alussa opiskelija kirjautuu sessioon numerokoodilla, jolloin sovellus kysyy istumapaikkaa luentosalissa. Olen luonut karttapohjat käyttämistäni luentosaleista, johon opiskelija merkitsee missä kohtaa hän istuu ja tämä mahdollistaa sen, että sovellus ryhmäyttää opiskelijat niin, että kysymykseen eri tavoin vastanneet muodostavat ryhmän. Ajatuksena on, että opiskelija, joka on juuri äsken oppinut opittavan asian tai vastannut oikein kysymykseen, pystyy vakuuttamaan opiskelijatoverin ja selittämään opittavan asian usein paremmin kuin opettaja. Tätä automaattista ryhmäyttämistoimintoa käytin muutamia kertoja, mutta suuresta luentosalista oli vaikea havaita, miten hyvin ryhmäyttäminen käytännössä onnistui.
Kuva opiskelijoiden vastauksista SN100 luentosalista


Miinusta verrattuna esim. Socrativeen sovelluksessa on tarpeeton pop-up-ikkuna, joka ilmestyy aina kun kysymys esitetään opiskelijoille. Lisäksi luentotilanteessa pitää olla kaksi päätelaitetta, joista toisella näytän videotykillä opiskelijan näkymän ja toisella seuraan opiskelijoiden vastauksia. Se, että opiskelijoiden on rekisteröidyttävä järjestelmään, hankaloitti sovelluksen käyttöönottoa alussa, mutta toisaalta se mahdollistaa opiskelijoiden reaaliaikaisen automaattisen arvioinnin. Sovellus soveltuisi yhdeksi oppimisen arviointityökaluksi muiden oppimistehtävien (ennakkotehtävät, kotitehtävät) lisäksi eli arviointi perustuisi opiskelijan eri oppimistehtävistä keräämiin pisteisiin ja niillä voitaisiin korvata perinteinen lopputentti kokonaan.

Learning Catalytics on kaupallinen sovellus ja se maksaa lukuvuodessa $12-20/opiskelija. Yhden opintojakson tarpeisiin sovellus on liian kallis, mutta jos sitä käytetään useilla opintojaksoilla, voi hankinta olla perusteltu.
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti