Syksy on ollut niin kiireinen,
että vasta nyt on aikaa kirjoittaa Learning Catalytics (LC)-sovellusksesta, jota käytin kemian
perusteet 2 (KP2)-opintojaksolla. LC on interaktiivinen
opiskelijapalautetyökalu, jonka avulla on mahdollista saada reaaliaikaisia
palautetta opiskelijoiden osaamisesta. Se antaa opettajalle käsityksen siitä,
mitä opiskelijat osaavat ja missä heillä on vaikeuksia tai väärinymmärryksiä ja
siten vaikeimmat asiat voidaan ottaa tarkempaa käsittelyyn luennolla. LC on työkalu,
jolla voidaan aktivoida opiskelijoita ja parantaa vuorovaikutusta. Sovelsin
luennoilla vertaisohjaus- eli peer instruction –menetelmää, jossa opiskelijat
ensin vastasivat Learning Catalytics –sovelluksella esitettyyn kysymykseen
ensin itsenäisesti ja sen jälkeen, jos kysymys osoittautui haastavaksi, kysymyksestä
keskusteltiin vielä pareittain tai pienissä ryhmissä. Osallistuin myös itse
keskusteluihin. Tavoitteena oli vertaiskeskustelun aikaansaaminen, mikä
tutkitusti tehostaa oppimista. Käsitykseni
mukaan opiskelijat (ainakin suurin osa) tulivat luennoille valmistautuneina eli
he olivat katsoneet videoluennot ja tehneet niihin liittyvät ennakkotehtävät.
LC –sovellus on mielestäni toimi hyvin ja sillä oli mahdollista esittää monipuolisemmin erilaisia kysymys- ja tehtävätyyppejä kuin esimerkiksi Socrativella. Erilaisten valinta- ja sanallisten tehtävien lisäksi sillä voi kysyä erilaisia piirtämistehtäviä. Itse käytin paljon Image upload -tehtäviä, joihin opiskelijat vastaavat ottamalla omasta vastauksestaan (esim. piirroksestaan) kuvan ja lähettämällä sen LC- sovellukseen, josta näen opiskelijoiden vastaukset reaaliaikaisesti. Kierrän myös opiskelijoiden joukossa keskustelemassa ja antamassa vihjeitä, mikäli kysymys on ollut haastava. Tehtävien ja kysymysten laatiminen sovelluksella on helppoa ja lisäksi käytettävissä on laaja kirjasto Pearsonin omia ja muiden opettajien järjestelmään tallentamia tehtäviä ja kysymyksiä. Ainakin orgaanisesta kemiasta oli käytettävissä laaja kysymyskirjasto.
Learning
Catalytics-sovelluksen kysymystyyppejä.
Esimerkki Learning Catalytics -kysymyksestä ja sen
vastausjakaumasta.
LC-sovellukseen
opiskelijoiden on ensin rekisteröidyttävä. Rekisteröitymisen jälkeen
sovelluksen käyttäminen on helppoa. Oppitunnin alussa opiskelija kirjautuu
sessioon numerokoodilla, jolloin sovellus kysyy istumapaikkaa luentosalissa.
Olen luonut karttapohjat käyttämistäni luentosaleista, johon opiskelija
merkitsee missä kohtaa hän istuu ja tämä mahdollistaa sen, että sovellus
ryhmäyttää opiskelijat niin, että kysymykseen eri tavoin vastanneet muodostavat
ryhmän. Ajatuksena on, että opiskelija, joka on juuri äsken oppinut opittavan
asian tai vastannut oikein kysymykseen, pystyy vakuuttamaan opiskelijatoverin
ja selittämään opittavan asian usein paremmin kuin opettaja. Tätä automaattista
ryhmäyttämistoimintoa käytin muutamia kertoja, mutta suuresta luentosalista oli
vaikea havaita, miten hyvin ryhmäyttäminen käytännössä onnistui.
Kuva opiskelijoiden vastauksista SN100
luentosalista
Miinusta verrattuna esim.
Socrativeen sovelluksessa on tarpeeton pop-up-ikkuna, joka ilmestyy aina kun
kysymys esitetään opiskelijoille. Lisäksi luentotilanteessa pitää olla kaksi
päätelaitetta, joista toisella näytän videotykillä opiskelijan näkymän ja
toisella seuraan opiskelijoiden vastauksia. Se, että opiskelijoiden on rekisteröidyttävä
järjestelmään, hankaloitti sovelluksen käyttöönottoa alussa, mutta toisaalta se
mahdollistaa opiskelijoiden reaaliaikaisen automaattisen arvioinnin. Sovellus
soveltuisi yhdeksi oppimisen arviointityökaluksi muiden oppimistehtävien
(ennakkotehtävät, kotitehtävät) lisäksi eli arviointi perustuisi opiskelijan
eri oppimistehtävistä keräämiin pisteisiin ja niillä voitaisiin korvata
perinteinen lopputentti kokonaan.
Learning Catalytics on
kaupallinen sovellus ja se maksaa
lukuvuodessa $12-20/opiskelija. Yhden opintojakson tarpeisiin sovellus on
liian kallis, mutta jos sitä käytetään useilla opintojaksoilla, voi hankinta
olla perusteltu.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti