Ajattelin kemian perusteet kurssillani soveltaa
ryhmälähtöisen oppimisen(team based learning) mallia. Ryhmälähtöisessä oppimisessa opiskelijat tekevät
ensin yksilöllisen osaamistestin (IRAT = individual readiness assurance test),
jonka jälkeen opiskelijat tekevät saman testin uudestaan pienryhmässä (TRAT = team
readiness assurance test). Tämän jälkeen oikeat vastaukset käydään vielä opettajan
johdolla läpi.
Minulla tuo osaamistesti on Moodlen tentti-aktiviteetilla tehty
monivalintatehtävä, jossa on kaksi vastauskertaa: opiskelijat vastaavat ensin
itsenäisesti ja sitten uudelleen luennon alussa tai ennen luentoa pienryhmäkeskustelun
jälkeen. Tarkoitus on jakaa n. 200
opiskelijajoukko 5 hengen pienryhmiin. Ryhmien muodostamiseen ajattelin käyttää
Moodlen valinta-työkalua, jolla voi nimetä ryhmät opiskelijoiden vapaasti
valittaviksi. Toisaalta ryhmälähtöisessä oppimisessa kehotetaan jakamaan
opiskelijat mahdollisimman heterogeenisiin ryhmiin, jolloin ryhmät voisi
muodostaa Moodlen ”Luo ryhmät automaattisesti” –toiminnolla.
Hieman epäilyttää, miten hyvin Moodle ja sen
tentti-aktiviteetti toimii eri mobiililaitteilla. Ainakin omalla Android-puhelimella
Moodlen tenttiin pystyy vastaamaan. Tarkoitus on ajastaa testiin vastaaminen päättymään
luennon aikana tai juuri ennen luentoa. Jos opiskelijat vastaavat testiin
luennon aikana, pohdin kuinka paljon aikaa on varattava keskusteluun: 15 minuuttia vai puoli tuntia.
Lisäksi pohdin, miten opiskelijat löytävät oman ryhmänsä 1. luennolla. Opiskelijat
eivät vielä välttämättä tunne toisiaan ja luentosalit eivät oikein sovellu
ryhmätyöskentelyyn. Ehkä on parempi ohjeistaa ryhmäkeskustelu ja testiin
vastaaminen tehtäväksi ennen luentoa nimetyn ryhmän kokoonkutsujan valitsemassa
paikassa ja ajankohtana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti