lauantai 10. syyskuuta 2016

Vaihtoehtoja Socrative-kysely- ja äänestystyökalulle


Erilaisilla kysely/äänestys-sovelluksilla on mahdollista parantaa vuorovaikutusta ja aktivoida opiskelijoita massaluennolla.  Olen käyttänyt Socrative-sovellusta luennoilla, mutta sen maksuttomalla versiolla opiskelijoiden määrä on rajattu 50:een. Kussillani on kuitenkin n. 200 opiskelijaa ja kokemuksesta tiedän, että palauteen saaminen opiskelijoilta on tällä versiolla hidasta. Ohjelmasta on maksullinen  versio Socrative Pro, jonka vuosilisenssi on $ 49.99. Se riittäisi 150 opiskelijalle. Muitakin kyselytyökalua verkosta löytyy: esimerkiksi Kahoot. Se on ilmainen, eikä siinä ole rajattu osallistujamäärää. Löysin myös uuden sovelluksen Quizizz. Kahoot ja Quizizz ovat kuitenkin enemmän pellillisiä tietovisa-sovelluksia, joissa on pakko näyttää vastaajille oikea vastaus. Jos opiskelija tietää vastanneensa oikein tai väärin, se ei kannusta keskusteluun luennolla.


Luennolla käyttämässäni peer instruction- eli vertaisohjaus-menetelmässä kysymysten tarkoitus on nimenomaan herättää keskustelua. Luennoilla opiskelijoilta kysytään kysymyksiä, joihin he vastaavat sähköisesti esim. älypuhelimillaan ja joista he keskustelevat toistensa ja opettajan kanssa.  Menetelmän perusajatus on, että opiskelija joka tietää oikean vastauksen opettajan esittämään kysymykseen, pystyy perustelemaan vastauksensa vakuuttavammin kuin se opiskelija, jolla on väärän vastaus. Lisäksi opiskelija, joka juuri äsken oppinut opittavan asian, pysyy useimmiten selittämään asian opiskelijatovereilleen paremmin kuin opettaja (joka ei pysty asettumaan opiskelijan tasolle). Socrativella oikeaa vastausta ei tarvitse antaa ja siksi se soveltuu paremmin keskustelun herättämiseen.

Yammerista sain vinkin, että on olemassa myös sovellus Poll Everywhere, jossa on peruskyselyjen lisäksi reaaliajassa päivittyvä avainsanapilvi ja tekstiseinä. Lisäksi siinä kyselyihin on mahdollista vastata myös tekstiviestillä. Huonona puolena Poll Everywheressä on, että sen ilmaislisenssissä vastaajien määrä on rajattu 40:een ja että kysymyksiin ei voi liittää kuvia.  Kokeilin myös Microsoft Pulsea, mutta siinnäkään kysymyksiin ei voi liittää kuvia. Yammerissa mainittiin, että O365:ssä on forms-sovellus, jolla pitäisi pystyä tekemään  kyselyjä ja johon vastaaminen onnistuu myös mobiililla. Lisäksi myös Yammerissa ja Skype/Lyncissä on äänestys (poll) -toiminto. Löysin myös videon Office Mix -sovelluksen kyselymahdollisuudesta. Videosta jäi kuitenkin epäselväksi miten kyselyn tulokset saa koostettua.


Socrativen ja monen muun äänestys/kysely-sovelluksen kysymysvaihtoehdot rajoittuvat muutamaan kysymystyyppiin. Itse olen käyttänyt Socrativessa lähinnä monivalintakysymyksiä. Sopivan haastavia ja keskustelua herättäviä monivalintakysymyksiä on kuitenkin vaikea keksiä ja opettamassani oppiaineessa, orgaanisessa kemiassa on keskeistä osata piirtämällä esittää opittua asiaa, kuten reaktiomekanismeja ja molekyylirakenteita. Kevään flippariseminaarissa oli esitys Pearsonin Learning Catalytics-sovelluksesta, josta oheinen videoesittely.

Learning Catalytics on monipuolinen äänestys/kyselytyökalu, jolla on mahdollista tehdä muitakin kuin monivalintakysymyksiä ja sitä on ollut kehittämässä käänteisen oppimisen pioneeri prof. Eric Mazur. Opiskelijat voivat esimerkiksi vastata kysymykseen piirtämällä, ottamalla mobiililaitteella valokuvan piirroksestaan ja lähettämällä sen opettajalle. Opiskelijat voivat myös tehdä merkintöjä kysymykseen liitettyyn kuvaan. Opettaja näkee reaaliaikaisesti miten opiskelijat ovat kysymykseen vastanneet ja saa tiedon onko asia ymmärretty. Tämän jälkeen asiaa voidaan käsitellä ryhmissä, varsinkin jos opittava asia ei ole kaikille selvä. Mikäli opiskelijat ovat ilmoittaneet paikkansa opetustilassa, sovellus osaa automaattisesti ryhmittää opiskelijat niin, että kysymykseen eri tavoin vastanneet muodostavat ryhmän.  Learning Catalytics-sovellus olisi kurssilleni paras vaihtoehto, ja koska se on saatavissa koekäyttöön edullisesti, ajattelin ottaa sen käyttöön kemian perusteet -opintojaksollani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti